Tuesday 16 August 2011

Ayam berkokok ekor becalit tahi

Kebebasan atasi prinsip moral ?

Moral dan materialistik  saya rasa bukan penyebab berlaku insiden  tersebut. Tetapi apabila ianya terjadi, manusia telah hilang pengimbangan diri , dalam keaadan keributan,  seolah berhadapan dengan musuh   tidak bolih justify orang itu tidak bermoral. Apa yang difikirkan  ialah “fight or flight”.

Materialistik dan kebebasan  tidak  juga penyebab, tidak bolih disamakan kejadian di Britain pandangan seharusnya unsur metadologi secara berlainan. Faktanya kerajaan telah memenuhi kehendak asas keperluan tersebut. Kalau itu puncanya maka kerajaan kurang merialisasikan nya.

Dalam insiden yang lepas  ramai juga orang yang latar belakangnya bermoral tinggi dan telah mencapai segi materialistik  secara  budaya negara ini. Maka moral bukan lah ianya jadi fakta kuat.

 Menghormati perbezaan pendapat perlu pengorbanan prinsip. Bolihkah hal “intangible”, seperti maruah dan  hukum hakam, halal haram di toleratkan . Yang jelas isu sensitive terjadi selalu berkaitan hal tersebut.

Yang tersirat telah ternyata, apabila ketokohan seseorang  berkelakuan  yang menjejaskan moralnya sendiri, inilah yang dinamakan  “ayam berkokok ekor bercalit tahi”.

Perisa politik itu lah yang sebenarnya menjadi batu api atau cili api, yang menjadikan orang susah, ini yang perlu dipantau dan di ambil tindakan. walahuwalam


No comments:

Post a Comment