Friday 19 August 2011

Social Class

Kelas Sosial
Kelas Sosial adalah peraturan di rancang pada   masyarakat di sesetengah   negara..  Tujuanya dan objektifnya  ada kaitan dengan  sosiologi, sain, politik,ekonomi, antropologi dan sejarah sosial. Di dalam kaedah sosial sain ,ia di bincangkan dan dilihat penyusunan masyarakat secara  berlapis,mengandungi kelas  atasan, pertengahan  dan kelas bawahan. Dan setiap kelas  akan lagi di pecahkan menjadi hingga sekecil mengikut tarafnya.
Asas nya  kelas sosial  ialah perbezaan antara yang  berkuasa dan yang tidak mempunyi kuasa.Gulungan kelas masyarakat yang banyak mempunyi  kuasa ialah dinamakan  “elite”. Secara teori nya  kelompok  yang mempunyi kuasa perlu  menguatkan kedudukan  dari kelas  bawahan didalam hierarki,.bertujuan  untuk menentukan tidak berlaku  keburukan pada masyarakat keseluruhanya.
Penkelasan masyarakat bukanlah hanya disebabkan faktor materialistik  dan kedudukan ekonominya  sahaja. Tetapi juga atas sebab perbezaan status dan kuasa. Kelas sosial yang berunsurkan kemewahan materialistik dilihat berasingan tarafnya dari kelas yang beunsur  status seperti penghormatan, kemegahan, martabat dan taraf keagamanya. 
 Peningkatan gulungan kelas menengah dalam pendidikan,adalah untuk memenuhi perkembangan ekonomi yang berbentuk technology  terutama dalam masyarakat barat modern , perspektif  penglibatan globalisasi dan neokolonial,ia nya  akan mengubah tenaga buruh bertaraf rendah kepada buruh kearah negara maju.
Tranfomasi ini juga wujud  dinegara ketiga. Dengan  itu negara membangun  telah mengurangkan ‘industri primary’ ( pembuatan, pertanian, kayu kayan, perlombongan dan sebagainya.).Dan berubah secara pesat ke arah industri maya , barangan dan perkhidmatan. Konsep kelas sosial telah menjadi komplek  dan mengelirukan untuk di fahami.
Kekeliruan ini bolih mencetuskan salah faham pada masyarakat  yang berbilang bangsa dan agama . Apabila wujud ekonomi yang tidak seimbang olih kalangan kelas menengah sebenar nya bukan lah ia sengaja di atur mengikut perbezaan bangsa dan agama ,tetapi dari pencapaian materialistik ,status dan faktor sejarah.

Sukaimi Sungep
0166892998.
Changkat Jong Perak.

No comments:

Post a Comment