Saturday 27 August 2011

Nikmatinya Kesedihan

 Nikmatnya   kesedihan

Sesuatu insiden  yang menimbulkan kesedihan ianya berlaku  disebabkan pemikiran manusia memang  bertindak begitu.Perasaan dan  jiwa berasa sakit pilu dan membuatkan seseorang itu menjadi sedih dan murung.Untuk mengatasinya cuba fikirkan  lebih dari perasan  itu. ,  Fahamilah kesedihan  adalah sebahgian dari pelengkap  pada kenyataan  hidup didunia yang sememang nya begitu   mahu tak mahu mesti ditempuhi oleh setiap orang. Mengapa perlu kita menjadi risau  dan perlu pening kepala  memikirkan mencari cara untuk  menanganinya  hanya kerana berpendapat    hendak  menemui  jalan hidup yang lebih bermakna, sedangkan lumrahnya kehidupan sememangnya  begitu. Sebaliknya dalam masa berlaku kesedihan lebih elok fikirkan dan cari lah ruang yang  menarik  dalam kesedihan itu dan rasaailah   kenikmatnya. Sudah tentu ianya akan menyeronokan , ,maka  baru lah ternampak jelas   jalan hidup yang bemakna. Setelah memahami metod ini , kesedihan akan menjadi nikmat.


Moral ceritanya :

Seorang anak muda kampung yang tidak mempunyi pekerjaan  telah di paksa  bapanya  pergi kebandar untuk bekerja dengan  pakciknya yang mempunyi kedai jahitan pakaian. . Anak muda itu tidak suka bekerja di kedai jahitan sebab itu bukan minatnya dan  membosankan .

Setelah sebulan bekerja emaknya menalipon.” Hai Mat kata tak minat kerja dengan pakcik kau dikedai jahit tu.., dah sebulan tak ingat mak pon”. Anak muda jawb “ mana tidak nya mak dah jumpa yang menarik nya  !”  Emak “ Apadia?”  Anak  muda “ tiap hari ukur body pompuan ..ha.ha..”. Emak “ gatal dah  anak jantan ku ni ..!”  

No comments:

Post a Comment